Diskotekernes brug af de sociale medier

Rapporten sætter fokus på diskotekernes markedsføring på de sociale medier, hvor den især retter sig mod unge. Med fokus på diskotekernes Facebooksider har Alkohol & Samfund undersøgt, hvor meget diskotekerne henvender sig til de unge med arrangementer og events.



Publiceret

01.01.15


Udgiver

Alkohol & Samfund


Forfattere

  • Signe Juul Kraft
  • Marianne Kargaard
  • Nina Bro

Kategori

Undersøgelse


Alkohol & Samfund har gennemgået facebooksiderne for 82 danske diskoteker og barer, som arrangerer og annoncerer fester og events. På de sider har vi registreret markedsføring, som er rettet mod unge på ungdomsuddannelserne eller på anden måde udfordrer reglerne for markedsføring af alkohol. Vi har registreret markedsføring, som er lagt på Facebook i 2014.
I alt retter 48 ud af de 82 undersøgte diskoteker dele af deres markedsføring på Facebook mod unge på ungdomsuddannelserne.
Derudover annoncerer 18 diskoteker på andre måder, der udfordrer det frivillige regelsæt for markedsføring af alkohol. Tilsammen udfordres reglerne for markedsføring af alkohol på 66 af de 82 undersøgte facebooksider, hvilket svarer til 80 pct.
De 66 diskoteker fordeler sig på 47 byer landet over. De fleste ligger i byer eller forstæder i provinsen, men også København, Aarhus, Aalborg, Odense og Esbjerg er repræsenteret. 44 af diskotekerne ligger i Jylland, 17 på Sjælland, fire på Fyn og et på Bornholm.
De 48 diskoteker, der markedsfører fester for unge på ungdomsuddannelserne, har tilsammen annonceret godt 500 af den type fester i 2014.


Diskoteker og de sociale medier.PNG

En undersøgelse: Diskoteker og de sociale medier - alkoholmarkedsføring rettet mod ungdomsuddannelserne

  • Publiceret

    01.01.15

  • Side

    18

Forfattere

Signe Juul Kraft Marianne Kargaard Nina Bro

Download
3 Mb

Fandt du denne artikel relevant?

Tak for din tilbagemelding!