Regulering af alkoholreklamer nedsætter hasarderet brug af alkohol

Som led i de europæiske SHARE-undersøgelser er omfanget af skadeligt alkoholforbrug beregnet i 2013 blandt 28.000 personer i alderen 45-64 år og fordelt på 16 lande. Resultaterne tyder på, at der er en markant sammenhæng mellem restriktioner af alkoholreklamer og prævalensen for et skadeligt alkoholforbrug. De lande, hvor der var få eller ingen restriktioner, havde en signifikant højere hyppighed af skadeligt alkoholforbrug, end lande med strammere regulering. Tidligere er der påvist en mindre sammenhæng mellem restriktioner af alkoholreklamer og alkoholforbrug.



Publiceret

04.05.14


Udgiver

Addiction


Forfattere

  • Marina Bosque-Prous
  • Albert Espelt
  • Anna M. Guitart
  • Montserrat Bartroli
  • Joan R. Villalbí
  • M. Teresa Brugal

Kategori

Videnskablig artikel


Baggrund: Alkohol er blandt de mest betydende risikofaktorer for sygdom og for tidlig død. Indtagelse af særligt større mængder alkohol øger risikoen for skrumpelever, kræft, alkoholrelateret skader og hjerte-karsygdomme. Hvert år omkommer omkring 2,5 millioner mennesker verden rundt, grundet alkoholrelateret skader, hvilket svarer til næsten 4 % af alle omkomne hvert år.  To tredjedele af de omkomne er mellem 45-64 år gammel. Selvom dødelighed stiger med alderen findes der stadig en markant øget dødelighed hos de med et højt alkoholforbrug, i forhold til den generelle befolkning. Alkoholproblemer kan søges nedsat ved alle nedsætter forbruget – og ved at adressere særlige segmenter fx aldersgrupper med høj forekomst at skader og problemstillinger. Det kan gøres ved hjælp af love, kampagner, implementeringer af tiltag og forbud. En løsning i den forbindelse kan være regulering og kontrol med markedsføring af alkoholprodukter.

Formålet med den fjerde bølge i SHARE (Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe) er at undersøge hvorvidt der er en sammenhæng mellem restriktioner af alkoholreklamer og prævalensen for skadeligt alkoholforbrug i 16 europæiske lande blandt 45-64 årige mænd og kvinder. Ud af de 16 lande havde to lande meget strenge restriktioner på alkoholreklamer, otte lande havde nogle restriktioner og 6 lande havde meget få eller ingen restriktioner.

Hovedresultater:

  • 24,1 % af de adspurgte havde et skadeligt alkoholforbrug, hvor af de fleste var mænd.
  • Forekomsten i målgruppen af et skadeligt alkoholforbrug i lande med strenge reguleringer af reklamer lå mellem 13,6 % (Sverige) og 15,1 % (Polen).
  • I lande med nogle restriktion lå prævalensen for skadeligt alkoholforbrug mellem 13 % (Slovenien) og 28,2 % (Schweiz).
  • I land med få eller ingen restriktioner lå prævalensen mellem 22,7 % (Østrig) og 39,5 % (Danmark).
  • Undersøgelsen viste også at mænd, som er arbejdsløse med en selvopfattelse af at have et dårligt helbred, har en højere prævalens for at have mere risikable drikkevaner, end andre i den undersøgte befolkningsgruppe.

Studiet finder en sammenhæng mellem graden af restriktioner og kontrol med alkoholreklame og hyppigheden af et skadelig alkoholforbrug. Denne sammenhæng blev fundet uafhængigt af andre kontekstuelle variabler, såsom alkoholbeskatning og tilgængeligheden af alkoholprodukter.  



Fandt du denne artikel relevant?

Tak for din tilbagemelding!