Evaluering af forebyggende indsatser på festivaler

Musik Against drugs og Mindre Druk – Mere Fest kampagnerne har været tilstede på flere musikfestivaler i Danmark. Indsatsen er blevet evalueret for 2014, og der er blevet set nærmere på, hvordan de to kampagner, der dette år grafisk har været ens er blevet taget imod af målgruppen.



Publiceret

01.02.15


Udgiver

Sundhedsstyrelsen


Kategori

Rapport


Dette er evalueringen af kampagnerne ”Music Against Drugs” samt indsatsen ”Mindre druk - Mere fest” på Bork Havn og Wonderfestiwall i 2014. Brancheorganisationen Festival Danmark (nu Dansk Live) har siden 2003 i samarbejde med Sundhedsstyrelsen markeret deres holdning til stoffer. Hensigten er under sloganet: ”Music Against Drugs”, at markere, at Dansk live ikke ønsker, at festivalerne skal være et sted, hvor unge eksperimenterer og/eller debuterer med stoffer.

Holdningsmarkeringen skal understøtte en kultur, hvor det er acceptabelt at sige nej til stoffer. Årets indsats handlede om at sende et klart budskab til de unge om, at de skal vælge musikken frem for stofferne. Festivalgæsterne vil møde kampagnen på bannere og plakater, hvor kendte sangtekster mangler en del af bogstaverne og leverer det enkle budskab: ”Du oplever kun det halve, hvis du er helt væk”. Et af elementerne i kampagnen er en memorial wall, hvor gæsterne kan notere de oplevelser, de helt mistede på grund af en rus. Indsatsen udgør et supplement til fysiske og servicemæssige rammer, der er iværksat for at modvirke brug af stoffer, herunder synlighed og tilgængelighed af servicepersonale, adgang til førstehjælp og tæt samarbejde med lokalt politi.

Derudover har Dansk Live siden 2008, ligeledes i samarbejde med Sundhedsstyrelsen, haft en synlig holdningskampagne med sloganet ”Mindre Druk - Mere fest”. Med denne holdningstilkendegivelse ønsker Dansk Live at gøre specielt de unge festivalgæster og deres omgivelser opmærksomme på, at for meget druk kan kompromittere den gode festivaloplevelse. Holdningskampagnens primære målgruppe er medarbejdere, der udskænker alkohol på festivalen samt forældrene til de unge.

Målgruppen opfordres til at tage et ansvar og støtte unge teenagere. Sekundær målgruppe for kampagnen er de unge teenagere, dvs. aldersgruppen 13-18 år. Foruden en tydelig holdningsmarkering er hensigten at reducere alkoholindtagelsen blandt teenagere. I år 2014 har denne holdningskampagne været iværksat på 13 af landets festivaler inklusiv Grøn Koncert.

For første gang har de to kampagner haft samme visuelle og kreative udtryk. Landets festivaler er ikke forpligtede eller kan blive pålagt at køre disse indsatser, og deltagelse er derved frivillig. Derfor forventes det, at de deltagende festivaler har egen interesse og påtager sig ejerskab for afviklingen af indsatserne. Denne evaluering har til formål, at afdække kampagnernes synlighed, debatskabende karakter og opbakning blandt udsnit af publikummer og medarbejdere. Derudover har det været hensigten at evaluere medarbejdernes kendskab til udskænkningsregler på to af de festivaler, hvor indsatserne kørte i 2014 nemlig: Bork Havn og Wonderfestiwall.


Dansk live against drugs 2014.PNG

Dansk Live Against Drugs & Mindre Druk – Mere Fest Evaluering af indsatserne i 2014 på Bork Havn og Wonderfestiwall

  • Publiceret

    01.02.15

  • Side

    23

Download
306,8 Kb

Fandt du denne artikel relevant?

Tak for din tilbagemelding!

Relateret indhold